Whaaaaah de tijd vliegt!! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Kim Toor - WaarBenJij.nu Whaaaaah de tijd vliegt!! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Kim Toor - WaarBenJij.nu

Whaaaaah de tijd vliegt!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Februari 2009 | Nederland, Zoetermeer

Jeetje wat gaat de tijd snel zeg, we zitten hier nu alweer twee weken!

Nadat we vorige week heel Paramaribo af hebben gezocht naar het geschiktste zwembad om na onze stage de dag door te brengen, hebben we uiteindelijk bij het Krasnapolsky hotel een abonnement afgesloten. Op het dak van dit hotel ligt dit zwembad, super lekker! Hier hebben we een code gekocht (die eigenlijk maar 1 dag geldig was, maar het tot nu toe nog steeds iedere dag doet) om hier op het draadloze internet te zitten, een stuk sneller dan in een internetcafé!

Vorige week dinsdag onze eerste salsales bij Broki gevolgd, super leuk! We hebben twee keer in de week, op dinsdag en vrijdag, les van half 6 tot half 8. En dan betaal je wel €15 voor een hele maand!
Ik heb alleen afgelopen vrijdag de les al gemist, ik ging namelijk samen met Annette naar het verjaardagsfeest van haar mentrix. Super leuk zeg, we hadden van te voren alleen echt niet hoeven te eten, we werden daar volgepropt! In de tuin van een megagroot huis (weet niet wat je als leerkracht in dit land verdient!??) stonden allemaal stoelen klaar en een groot scherm waar we later die avond karaoke op gingen doen. Wat heb ik gelachen zeg, zat ik ook nog is in de jury!

Vorige week zijn we begonnen met onze stage op de Staehlinschool. We hebben deze week in alle klassen gekeken hoe het onderwijs eruit ziet. Wat een verschil met het onderwijs in Nederland zeg! Het is hier veel strenger, maar met kinderen die in de klas liggen te slapen of die zwak zijn wordt niets gedaan. Die zijn gewoon lui! Onze eerste stagedag werden Nathalie en ik na de pauze al direct in klas 1 (groep 3) gedropt waar we even wat lessen mochten gaan geven! Fijn! Je kunt de leerlingen bijna niet op een positieve manier benaderen, omdat ze dan gewoon niet luisteren.

Van Robbert mochten we kijken of wij hier wilden blijven omdat ze de hele school aan het renoveren zijn en het dus één grote rotzooi is. Uiteindelijk er voor gekozen om hier weg te gaan, we wilden toch liever in een kleuterklas stage lopen, en die waren er op deze school niet. De volgende aangewezen stageschool had bij nader inzien eigenlijk niet echt plek voor ons. Omdat robbert op vakantie is zijn we zelf maar opzoek gegaan naar een school. Wat een geregel zeg! Het is vandaag gelukt, na veel wachten, bellen en het bezoeken van verschillende scholen, hebben we een andere stageschool gevonden 'De Sint Gertrudeschool'.

Afgelopen weekend hebben we een trip gemaakt naar Brownsberg. We werden zaterdagochtend opgehaald om met een gammel busje 4 uur lang richting Brownsberg te rijden op een weg van bauxiet met hele grote gaten en kuilen. Daar aangekomen hebben we allereerst onze nieuw gekochte hangmatten met klamboe opgehangen, jaja daar moesten we die nacht in slapen! Vervolgens zijn we 1,5 uur bergafwaarts dwars door de jungle naar de Irene val gelopen. Een kleine waterval waar we lekker hebben gebadderd! Dit stuk moesten we ook weer bergopwaarts terug lopen naar onze slaapplaats, ZWAAR! Onze gids kwijt geraakt dus ook nog een stuk omgelopen! De letterlijke vertaling van het Tropisch REGENwoud hebben we die dag ook meegemaakt! We kwamen dus helemaal gesloopt en drijfnat weer terug bij het kamp! Die nacht was het echt heel koud, de hangmat sliep op zich wel lekker!
De volgende dag weer vroeg uit de veren waarna we de dag met een lekker ontbijtje en een ijskoude douche begonnen! Vervolgens zijn we naar de Witti Kreek gelopen, waar we even hebben gezwommen. Daarna (om)gelopen (vanwege drijfzand) naar het stuwmeer, dit is een stuk regenwoud wat ze onder water hebben laten lopen om energie op te wekken. Veel mensen hebben hierdoor gedwongen hun huizen moeten verlaten. Van uit hier zijn we over het stuwmeer met de boot naar Ston Eiland gebracht. Hier warm gegeten (nou ja warm, doordat we er zo lang over gedaan hadden was ’t eten eigenlijk alweer koud geworden) en vervolgens weer met het krakkemikkige busje terug naar ons huis aan de prinsessenstraat! Op de terugweg nog even gestopt bij een Surinaams feestje in Klaaskreek (haha, kan het nog hollandser!). Was wel heel leuk om mee te maken! We kwamen die avond helemaal uitgeput en voldaan thuis, maar gingen toch nog maar even de was doen, omdat we bang waren dat we anders onze kleren nooit meer schoon zouden krijgen!

Er staan weer nieuwe foto's:

Dikke kusss!

• 11 Februari 2009 - 15:08

Ineke:

wauw kim wat een avonturen en wat een geweldige foto's. is die tocht ook iets voor ons?
    leuk joh zo'n verjaardagsfeest.
    hebben jullie nu een kleuterklas? en is het ook een christelijke school? kyan loopt zo goed als los, knap he? vorige week had hij een oorontsteking, zielig hoor. kus, ook van kyan.

• 11 Februari 2009 - 15:33

Leo:

Klinkt allemaal heel gaaf. Nu weet jij ook hoe het is om met niet luisterende kinderen om te gaan :)
    Tot over 11 dagen....
    Groetjes

• 16 Februari 2009 - 08:36

Delia & Pascal:

Hi Kim,

Aan je verhalen te zien heb je het al helemaal naar je zin. Klinkt allemaal superleuk!
    Leuk hoor in de hangmat slapen, niet helemaal lekgebeten door muggen? Hier alles goed, heel koud, dus maar goed dat je daar in Suriname bent :-)

Liefs Delia & Pascal

• 16 Februari 2009 - 11:39

Oma:

hoi Kim,je avonturen gelezen maar niet instaat geweest teschrijven want ik was ziek Voor het eerst na 38 jaar,.Nu gaat het wel weer een beetje.Leuke foto`s hoor. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt.Morgen naar je ouders voor de verjaardag van je moeder. Zondag naar Kyan.Hij loopt en dat is een leuk gezicht. Ineke was vorige week hier en heeft hij kiekeboe gespeeld achter de bank.Nu meisje tot gauw weer een nieuw berichtje. Liefs Oma

• 17 Februari 2009 - 21:04

Saskia:

Hey soesie,
    En mis je ons al?
    Vandaag op mama dr verjaardag geweest,heeft gewoon een nintendo ds van sander en pap gekregen.
    Ging ik Kyan uitkleden op je bed, deed tie weer zijn worm-act op je bed! Echt te grappig!
    Nou zijn benieuwd naar je volgende avonturen!
    Dag dag liefs van ons en een extra natte kus van Kyan!

• 01 Maart 2009 - 16:16

Jan:

Hoi

Leuke foto's. Hoe is het daar met je vader en moeder op bezoek?

GR Jan