De laatste daagjes….. - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Kim Toor - WaarBenJij.nu De laatste daagjes….. - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Kim Toor - WaarBenJij.nu

De laatste daagjes…..

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Maart 2009 | Nederland, Zoetermeer

Tjaa, het is bijna zover. Mijn avonturen zitten er over anderhalve week alweer op. Maar ik geef jullie nog even een terugblik van de afgelopen weken, waarin ik natuurlijk weer een heleboel leuke dingen heb gedaan!

Omdat ons zwemabonnement was verlopen hebben we maar een nieuwe aangemaakt. Nu konden we ook de laatste maand heerlijk op ieder moment van de dag gebruik maken van het zwembad.

Ohw ja, er is weer bij ons ingebroken, gelukkig niet in ons huis, maar in de tuin. Nu waren er echter wel dingen weg.. Nadat de politie gebeld was en langskwam om de schade op te nemen, bleek dat de dief al op het bureau zat, omdat politieagenten de man er wel erg verdacht bij vonden lopen. Hij liep namelijk met vier stoelen en 2 grote wasteilen over straat.

11 maart was het hier een feestdag, het was Holi Paghwa. We hadden dus lekker een dagje vrij van stage! De dag daarvoor werd dit feestje op de meeste scholen uitbundig gevierd. Jammer genoeg niet op de katholieke school waar Nathalie en ik stage lopen. Gelukkig hebben we toch kunnen regelen dat we na de pauze naar de openbare school van de drie andere meiden konden om daar toch nog het feest mee te maken. Het was echt super leuk, we werden helemaal met allerlei kleuren poeder onder gestrooid. Vervolgens reden we met z’n vijven helemaal gekleurd op de fiets terug naar huis!

Annette was 24 maart jarig, dus om klokslag twaalf uur kwamen wij, na eerst de hele kamer versierd te hebben met slingers en ballonnen zingend haar kamer binnen lopen! Een mooi feestje kon die dag natuurlijk ook niet ontbreken. Het was in ieder geval erg gezellig!

We hebben alweer twee maanden salsales gevolgd, en ook na deze tweede maand stond er weer een test op de planning. En ook voor deze test zijn wij natuurlijk alle drie geslaagd! Applaus!

Vorige week zijn we naar White Beach geweest, een aangelegd strandje met palmbomen aan de Suriname rivier. Super lekker, hebben we deze tweeënhalve maand toch nog op een strand kunnen liggen. En ik zat zoals altijd natuurlijk weer van top tot teen helemaal onder het zand, heerlijk!

Afgelopen vrijdag was het de bedoeling om tot en met zondag op trip te gaan naar Galibi, waar wij schildpadden zouden gaan bekijken die hier op het strand hun eieren komen leggen. Het verliep alleen een beetje anders, nadat wij met de hele groep, 11 personen, om 8 uur (nou ja kwart over 8, hihi) in de ochtend, bepakt en bezakt klaarstonden op de afgesproken plek stond er nog geen busje voor ons. Omdat er om kwart voor 9 nog steeds geen gids aanwezig was, zijn we maar even voor de zekerheid op de bon gaan kijken. En wat bleek, de trip was van zaterdag tot en met maandag, oeps daar stonden we dan met onze spullen!! Omdat we onze dag niet zomaar voorbij wilde laten gaan, hebben we besloten om die dag onze eigen trip te gaan maken. Aan de waterkant hebben we een boot gehuurd, waarmee we een 3,5 uur durende tocht naar Matapika gingen maken. Na eerst 2 koeltassen vol met drinken en eten ingeslagen te hebben gingen we op weg. Heerlijk liggen zonnen op het dak van de boot en onderweg een paar stops gemaakt bij verschillende plantages. Super leuk! En een stuk goedkoper om zelf je trips te organiseren!

De volgende dag voor de tweede maal proberen om onze trip naar Galibi te maken, en ja hoor, toen we aankwamen stond daar gelukkig een bus met gids voor ons klaar! Een 3,5 uur durende bustocht richting Albina, vanwaar we naar Frans Guyana zijn gevaren. Hier hebben we een gevangenis van binnen bekeken die van 1853 tot 1953 geopend was. Ook hebben we even door het stadje St. Laurent gelopen, jeetje wat een wereld van verschil met Suriname zeg. Ik waande me gewoon helemaal in Frankrijk; Franse nummerborden op de auto’s, ze rijden daar gewoon rechts, heerlijke Franse boulangeries gezien, normale ice tea gedronken (i.p.v. .koud laat worden thee) en wat een rust op straat! En dat op maar 8 minuutjes varen van Albina!
Vervolgens zijn we doorgevaren naar Galibi, waar we niet in hangmatten maar in gewone bedden de nacht moesten doorbrengen. Maar voordat we gingen slapen gingen we eerst naar de Galibi Zoo, super leuk, de meeste dieren liepen gewoon los. Ook de aapjes sprongen de hele tijd op je en kwamen gezellig bij je zitten.
Na het avondeten zijn we een stuk gaan varen naar het zeeschildpadden legstand Babusanti, waar de zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Na een stuk over het strand gelopen te hebben kwamen we eindelijk bij een schildpad aan die eieren aan het leggen was, het was alleen een beetje jammer dat er nog 3 andere groepen omheen stonden. Wij zijn toen met onze groep doorgelopen en kwamen een spoor tegen van een schildpad, waarschijnlijk hoorde de schildpad ons en is teruggegaan naar zee. Super gaaf die beesten zijn echt ruim 1,5 meter groot! Na nog een stuk verder te lopen kwamen we weer een spoor tegen, deze schildpad was al bezig om zich in te graven. Tijdens dit graven mag je de schildpadden niet storen, wanneer je dit wel doet gaan ze weer terug naar zee. Wanneer de schildpad zich heeft ingegraven en begint met eieren leggen raakt ze in een trance, waardoor je er werkelijk met je neus bovenop kan staan. Super gaaf, om wel honderd eieren uit de schildpad te zien rollen! Het zijn net pingpongballen, je kunt ze ook een beetje indeuken!
De volgende dag zijn we naar een mooi strand gevaren waar we heerlijk hebben gezwommen en liggen zonnen.
De volgende dag even gebeachvolleybalt en nog even langs de aapjes in de Zoo geweest.
Vervolgens weer 1,5 uur teruggevaren naar Albina, vanwaar de busrit van 3,5 uur nog hadden. Het was in ieder geval weer een super gezellig en druk weekend!

Tv sterren, wij?? Nou ja dat dachten we. Stephanie, is namelijk 2 weken geleden gevraagd om mee te werken aan het tv programma ‘Dichtbij Nederland’. Hierbij zou haar leven in Suriname als stagiaire gevolgd worden. En omdat wij ook bij haar leven hier horen, zouden wij ook gefilmd worden. Nadat Alles was gefilmd; lesgeven op stage, salsadansen bij Broki, winkelen, uitgaan enz. zou de uitzending in de week van 23 maart op tv komen. Dit zou dus vorige week zijn, maar we zijn nog altijd niet op tv geweest. Mmmm, ben benieuwd of ons tv debuut nog wel zal komen…

Aankomende donderdag staat Berg en Dal op de planning. Hier hangen 11 kabelbannen boven de bossen en ook een hele lange boven de Suriname rivier waar we dan boven hangen. Super leuk, hoop alleen dat het weer ook een beetje meewerkt, want de verwachtingen zijn niet al te best….

Stage werd de afgelopen weken wel steeds leuker. Het is wel grappig dat de juffen hier ons als juffen uit Nederland voorstellen aan de kinderen, terwijl de Surinaamse stagiaires niet als juf worden gezien. Zij worden hospitanten genoemd. De kinderen begonnen mij steeds meer als juffrouw te zien, al verliep de communicatie soms nog wel moeizaam. Of ik kon de kinderen heel slecht verstaan, of zij mij.

Zie de site voor foto's:

Liefs!!

• 01 April 2009 - 07:23

Ineke:

hoi lieve Kim,

wat een avonturen zeg, en hoe kan het dat jullie een keer ergens te vroeg waren! zaterdags waren jullie zeker te laat?
    geweldig die foto's.
    Terwijl ik dit schrijf loopt Kyan lekker rond en probeert mijn aandacht te trekken. Jullie zullen nog wel langer willen blijven, maar ik begin je nu wel te missen en het lijkt me gezellig om weer eens samen te shoppen of zo. gelukkig gaat het voor mij dus opschieten, nog een ruime week. Geniet nog maar flink, want voorlopig zal zoiets er niet meer van komen.

kus Ineke

• 01 April 2009 - 14:52

Oma:

hoi Kim. wat heb je weer leuk geschreven en leuke dingen beleefd.Geniet er de laatste dagen nog maar even van. Hier is het nu mooi weer. Ben gisteren met Ria naar de Keukenhof geweest en na afloop heeft zij mij getracteerd op een wok etentje en vandaag met je moeder en Kyan (wat is het een lief jonkie ) naar het paard en het tuincentrum. Ik heb veel plantjes voor de tuin gekocht. Je moeder ook en Kyan heeft geprobeerd de bloemetjes er af te trekken. Ineke heeft toen het kapotte plantje weg gezet en een nieuwe gepakt.Komend weekeinde wordt het mooi weer dus kan ik in de tuin gaan werken. Ik begin er weer een beetje zin in te krijgen. Werd ook hoog tijd.Nadat ik 4 weken niet oké ben geweest vanwege een bronchitis tegen longontsteking, aan gaat het weer wat beter.Nu meisje, ik wens jou en je vriendinnen nog een paar fijne dagen, een goede reis en tot ziens in Holland.

• 04 April 2009 - 12:15

Solange:

Kiiim! Wat ben je bruin! Ik hoop dat het gePhotoShopt is, want anders geef ik licht als ik naast je loop! :-P Super coole foto's zeg, heel mooi om uit te laten vergroten en boven je bed te hangen! Ik ga zo maar weer eens richting de eerste veldwedstrijd van Phoenix 4, ja daar moet jij ook weer bijna aan geloven! Nou geniet van je laatste daagjes, neem het er nog even extra van!

Veel liefs, Solange

• 04 April 2009 - 12:51

Leo:

Hoi Kim (en de andere meiden),
    Vandaag, op uitzending gemist, jullie tv-debuut gezien. Leuk hoor! Alleen denk ik dat minister Plasterk de studietoelage voor Suriname nu drastisch gaat verlagen. Nog veel plezier de laatste week,
    Groetjes Leo

• 04 April 2009 - 21:22

Soof!:

Lieve Kimmie!!
    We gaan alweer bijna weg! Maar ik wil eerst graag nog wat zon zien, voordat we weer tegelijk tegen elkaar gaan praten door de telefoon!
    KUSJE!

• 05 April 2009 - 19:31

Pascal & Delia:

Heey Kim....zoooo...je bent superbruin geworden!!! Lekker hoord, wel jammer dat het alweer bijna voorbij is :-(. Je foto's en verhalen zijn superleuk om te lezen en ik kom snel bij je langs zodat je al je foto's enzo kan laten zien.

Dikke kus van ons!